GOLDENtechnology

Arrakala digitala gaindituz: adinekoak eta teknologia konektatu

65 urtetik gorako espainiarren % 27,3k ez du inoiz Internet erabili. Gaitasun digital faltagatik edo baliabide faltagatik, arrakala digitala oztopo bat da biztanleriaren segmentu honentzat. Belaunaldien oztopoak gainditzeko, startup batzuek teknologia adinekoen komunitateari hurbildu eta haien bizi-kalitatea hobetu nahi dute prestakuntza, laguntza eta lankidetzaren bidez. Adinekoen inklusio teknologikoa sustatzea ezinbestekoa da.

3.700 milioi pertsonak baino gehiagok, munduko biztanleriaren ia erdiak, ez dute Interneterako sarbiderik gaur egun, Nazio Batuen Erakundearen arabera. Non bizi zaren, generoa edo egoera ekonomikoa dira teknologietarako sarbidean eragiten duten faktoreetako batzuk. Zehazten duen beste elementu bat adina da: 65 urtetik gorako espainiarren % 27,3k ez du inoiz Internet erabili, Ferrer Guardia Fundazioak egin duen ‘Hutsune digitala eta prestakuntza Espainian’ inkestaren arabera.

Hori dela eta, iazko maiatzaren 17an ospatu zen Telekomunikazioen eta Informazioaren Gizartearen Mundu Egunaren dekalogoaren puntuetako bat pertsonen irisgarritasuna eta inklusioa areagotzea eta bermatzea zen. Edizio horretan, Internet Erabiltzaileen Elkarteak urteurrenerako sortu zuen leloa “Herritartasun Digitala: Eskubideak eta Aukerak” da, jendea irakurtzeko hezi eta teknologien erabileran trebatzeko beharra nabarmentzeko. Hori ere jasotzen du Ingurune Digitaletako Printzipio eta Eskubideen Iberoamerikako Gutunak, zeinari atxiki zaizkion 22 herrialde, trantsizio digitala modu bidezko batean biztanleria-segmentu guztietan gauzatuko dela bermatzeko.

 

Eten digital gero eta txikiagorantz

Teknologien sarbidean eta erabileran desberdintasuna murrizteko, zilarrezko ekonomia deritzonaren barruan sartzen diren ekimenak sortzen ari dira, antzinako ongizatea hobetzeko diseinatutako produktu eta zerbitzuak garatzeko aukerari erreferentzia eginez. Gaur egun, eten digitalak 50 urtetik gorakoen % 54 kezkatzen du eta % 76ra igotzen da 80 urtetik gorako pertsonen kasuan, 65YMÁS Senior Behatokiko datuen arabera.

“Teknologia guztion onurarako garatu da, baina hain azkar aurrera egiten du non biztanleriaren zati jakin bat dagoela abiadura berean jarraitzeko gai ez dena”, dio Ana Margarito 60ymucho+ startup-eko presidenteak. “Egia da aurrera goazela eta koronabirus pandemia aurre eta ondoren bat izan dela, beharrak komunikabide digitaletara egokitzera behartu gaituelako. Hala ere, oraindik hobekuntza egin behar den ingurunea da, denak gustura egon daitezen”, gaineratu du ekintzaileak.

Bere startup-a, 60ymucho+, 2018an jaio zen Interneten Munduko Egunaren helburuetako bat lortzeko: adinekoen taldearen bizi-kalitatea hobetzea. Taldeen arteko parte-hartzea bultzatzen duten jardueren bidez lortzen dute hori, hala nola, bidaiak, eztabaida foroak edo gizarte klubak. Era berean, adinekoen bakardadeari aurre egiten diote ‘cohousing’ bezalako proposamenekin, erabiltzaileen arteko elkarrekiko arreta eskaintzea helburu duen egoitza eredu alternatiboa.

Adinekoen eten digitalari aurre egiten laguntzen dion beste startup bat Cogniti da, bere plataformaren bidez jendea teknologia berrien erabileran nabigatzen laguntzen duen ‘edtech’ bat. Bere sortzaileak, Sebastian Fagondek, uste du kasu askotan eten digitala “tresna horien erabilera ez ulertzetik eratorritako oztopo psikologikoen” egoteak sortzen duela. Bere ustez, “horrek ezinbestean frustrazio sentsazioa dakar eta adineko pertsonen mundu digitalean sartzeko oztopoak areagotzen ditu”.

Prestakuntza faltari aurre egiten laguntzeko, Cognitik aplikazio ohikoenei buruzko tutorial batzuk proposatzen ditu, erabiltzaileentzat ezezagunak izan ez daitezen. “Informazio pilula txikien bidez, urratsez urrats eta oso modu sinplean, aplikazio bakoitzarekin ekintzak nola egin azaltzen da. Adibidez, WhatsApp-en testu-mezuak bidaltzea, audioak grabatzea edo mezu elektronikoak bidaltzea”, azaldu du Fagondek. Sortzaileak bere enpresa horrela definitzen du: “adinekoentzako irakaskuntza digitalaren YouTube edo Netflix”.

Beste startup batzuk ere berritzen ari dira adinekoentzako eten digitala ixteko. Horietako bat Koltin da, Mexikoko konpainia, 50 urtetik gorako pertsonak babesteko diseinatutako aseguru-planak eskaintzen dituena. Bere aldetik, Agnes Care enpresa espainiarrak pazientea etxean laguntzeko irtenbide digitalekin arreta hobetzea ahalbidetzen du. Edo Maximiliana, azken belaunaldiko smartphone-ekin ohituta ez dauden pertsonentzako telefono mugikorra.

Tresna berriek eten digitala murrizten lagun dezakete eta adimen artifiziala (AI) izan daiteke horren adibide ona. “Teknologia hau oso baliagarria eta eraginkorra izan daiteke, adibidez, irudiak ezagutzeko aplikatzen denean. Argazki batean agertzen diren elementuak identifikatu ditzake, ikusmen gutxi duten pertsonei irudian agertzen dena ulertzen laguntzeko”, dio Luis Palomaresek, ONCEko Informazio eta Irisgarritasun Unitateko buruak.

 

Tradizionala digitala da orain

Tresna digitalek eguneroko zereginak egiteko modua eraldatu dute, hala nola, medikuaren hitzordua erreserbatzea, produktuak erostea edo banku-izapideak egitea. Teknologia gero eta beharrezkoagoa da bizitzarako. Laginaren arabera, 2023an 6.800 milioi pertsonak baino gehiagok dute smartphone bat, 2016arekin alderatuta % 86 gehiago, Statistaren arabera. “Gaur egun, gero eta zerbitzu gehiago egiten dira telematikoki. Pertsona batek ezagutzarik ez badu edo sarbide-arazorik badu, administrazio publikoarekin edo banku-sektorearekin zerikusia duten izapide eta zerbitzuetatik kanpo geratuko da”, dio Palomaresek.

Horregatik, garrantzitsua da trantsizio hori modu inklusiboan gauzatzen dela ziurtatzea. Hori lortzeko, enpresak adinekoei zuzendutako soluzioak garatzen ari dira.

Geure cookieak eta hirugarrenenak erabiltzen ditugu nabigazio-esperientzia hobetzeko.
Nabigatzen jarraitzean, ulertzen dugu gure cookie-politika onartzen duzula.