Nola heredatu kondaira bizi bat? Galdera hori ez da kirolean edo musikan bakarrik planteatzen. Izen ospetsuen ondorengoek ere zailtasunak izaten dituzte automobilgintzaren sektorean. 1974ko abuztuaren 26an, duela 50 urte, Citroën CX aurkeztu zuten lehen aldiz.
Citroën CX Citroën marka frantziarra 1974 eta 1991 artean ekoitzitako Esegmentuko automobila da. 18 urteko ekoizpenean milioi bat ale baino gehiago saldu ziren. CX Europako Urteko Autoa aukeratu zuten 1975ean, beste sari batzuk jasotzeaz gain.
Citroën DS mitikoaren oinordekoa, goi-erdi mailako modelo hau Citroën-en aurrerapen tekniko guztien sintesia izan zen.
1969an, DS seriearen ondorengo bat garatzeari argi berdea eman zitzaion. Helburua aurreko modeloaren xarmaz baliatuko zen ibilgailu bat sortzea zen, 1955etik ekoizten ari zena, baina ekoizpena nabarmen merkeagoa izatea zen helburua.
Gainera, premiazkoa zen, 1970eko hamarkadaren hasieran Citroën-ek finantza-arazoak bizi zituelako. Geroago CX markako azken garapen independente berria bihurtu zen Peugeot-ek xurgatzearen aurretik.
Citroën CX Giscard d’Estaing Frantziako presidenteari aurkeztu zitzaion 1974ko Parisko Motor Showa baino pixka bat lehenago. 25 kazetarik “Raid Arctique”-n parte hartzeko aukera izan zuten Citroën CX-rekin, Laponian egindako nazioarteko prentsaren aurkezpenaren ostean, Galliväretik zuzenduta. Kirunatik gertu, Parisera 3.000 kilometro inguruko distantzian hainbat azalera eta eguraldi baldintzatan.
Citroën CX-ren izena frantsesezko terminotik dator Cw balioa (arraste-koefiziente aerodinamikoa). Citroën CXren Cw balioa duela 50 urte 0,39koa zen eta, beraz, maila oso onean zegoen.
Esaterako, zeharkako gidatze-unitatea zuen, lurrazaleko etengabeko esekidura hidropneumatikoa, esekidura independenteak, disko-balaztak aurreko eta atzeko gurpiletan eta zirkuitu biko balazta indartzeko sistema zituen. Geroago gehitu zen “Diravi”, abiaduraren menpeko eta autoerregulazioko servodirekzio sistema.
Atzeko leiho ahurrari, Citroën C6arena bezalakoa, adibidez, euria erdigunetik ateratzea ahalbidetzen zuen eta atzeko garbigailua beharrezkoa ez zen.
Citroën CX-ren karrozeriak, Robert Opron diseinatzaile nagusiaren zuzendaritzapean diseinatutakoak, ez zuen bere aurreko DSaren antzekotasun handirik. Atzeko ardatzaren eta atzeko atearen bide-zabalera murriztua soilik berreskuratu ziren estilistikoki. Maletaurreko estalki txikia, ate handi baten ordez, kritikatu zuten.
Bi motor aldaera ezagun erabili ziren gidatzeko. Citroën CX 2000-k DS 20 motorra erabiltzen du 1.985 cm3-ko cilindradarekin eta 102 CV (75 kW), 174 km/h-ko gehienezko abiadura lortu zuen. CX 2200 DSuper5-eko 2.175 cm3 eta 112 CV (82 kW) motor batekin hornituta zegoen, 179 km/h-ra arte azeleratu zezakeena.
1975ean, Citroën CX “Urteko Autoa” izendatu zuten. “Prix de la Securité” eta “Prix Style Award” ere jaso zituen. Urte horretan bertan, CX 2200-k luxuzko hornitutako ‘Pallas’ aldaera estreinatu zuen. Handik gutxira, lehen diesel motorra, Citroën C32 eta C35-en 1973tik jada erabiltzen zena, CX 2200 D-n eskuragarri zegoen.
1975eko irailean, CX Break familiaren bertsioa agertu zen, berlina baino 25 cm-ko distantzia luzeagoa zuena ardatzen artean. Break Familiale bertsioan ere eskuragarri zegoen: atzeko hirugarren banku batekin eta zortzi lagunentzako lekua zuen familia-kotxea, alegia. Hilabete batzuk geroago merkaturatu zen bigarren modelo berria CX Prestige dotorea izan zen. 1977an hasita, gasolina injekzio elektronikoa har zezakeen, eta horren ondorioz, errendimendua 128 CV (94 kW) edo 190 km/h-ko gehienezko abiadurara igo zen.
1978an, Citroën CX-ak garapen bisual eta mekaniko berri bat izan zuen. Lehendik zegoen motorrean kontzeptu-lan handia egin ondoren, Ci-troën CX 2500 D 75 CV (55 kW) merkaturatu zen. Motor honekin, CX munduan diesel motordun autorik azkarrena izateaz harro egon zitekeen, 156 km/h-rekin.
1985eko uztailetik aurrera, Citroën CX-a aurpegi-erreketa handi batekin merkaturatu zen, plastikozko buforrak eta tresneria biribila barne barnean biltzeko konfigurazioaren ordez.
Citroën CX-k munduko diesel ibilgailurik azkarrenaren titulua irabazi zuen berriro turbodiesel motor berriarekin, 195 km/h-ko abiadura maximoa lortu zuena.
Hortik aurrera, Citroën CX ABSarekin hornitutako lehen ibilgailu frantsesa ere izan zen. Bere luzerari eta espazioari esker, CX Break-ek gorputz aldaketarik gabeko soluzio berezietarako oinarri gisa ere balio izan zuen, adibidez anbulantzia eta kotxe gisa. Tissierrek hiru ardatzeko furgoneta express bihurtu zuen. Esekidura hidropneumatikoari esker, Citroën CX-k oso karga erabilgarria zuen, 700 kg baino gehiago bidaiarientzako.
Citroën CX Prestige luxuzko bertsioa estatuburu batzuek auto ofizial gisa erabili zuten. Esaterako, Erich Honecker GDR Estatu Buruaren ibilgailu flotak hainbat CX Prestige barne hartzen zituen, eta horiek ere luzatu ziren eta hirugarren eserleku ilara baterako lekua eskaintzen zuten.
1974ko uda amaieran eta 1991n, Berline (saloon) eta 128.185 Break (estate) serieko 1.041.560 unitate fabrikatu ziren guztira. XM oinordeko gisa jarri zen abian. Baina Citroën CX aspalditik kultuzko auto bat bihurtu da.