Euskal Lanbide Heziketako 182 ikastetxeetako ikasgelak osatzen dituzten ikasleen profila oso anitza da. Hain da zabala non klase berean 2007an jaiotako nerabe batek 52 urteko aitarekin mahaia parteka dezake. Azken soslai hori, ikasle adineko eta esperientziadunarena, errealitate nabaria da ikasgeletan. Urrunago joan gabe, 40 urtetik gorako 1.772 ikasle daude aurten matrikulatuta LHn, eta kopuru hori 2.627ra igotzen da 35 urtetik gorakoekin. Ikasle horien guztien artean 50 urtetik gorako 512 dira, horietatik 157 gipuzkoarrak.
“Hezkuntza Departamentuan, Jokin Bildarratzek -egungo jarduneko Hezkuntza sailburuak- gehien errepikatzen duen mantra bat da 0tik 99 urtera bitartean erantzuten dugula”, dio Jorge Arévalo Lanbide Heziketako sailburuordeak. “Egia da normalena ikasleak 16 eta 22 urte bitartekoak izatea dela, dio Arévalok, baina argitzen duenez, “gero eta ohikoagoa da 40 urteko emakume bat edo 55 urteko gizon bat ikustea klasean”. Izan ere, estatistikek diote azken bost urteetan euskal lanbide heziketak, batez beste, 50 urtetik gorako 500 ikasle eta 40 urtetik gorako 1.903 ikasle matrikulatu dituela ikasturte bakoitzeko. “Pandemia lehertzeagatik izan ez balitz, handiagoak izan beharko liratekeen zifrak dira”, argitzen du Arévalok.
LH Dualaren indarra eta ordutegietan modulu malguak dira esperientzia handiagoko ikasle hauek LHko titulu batera sartzeko duten erakarpena azaltzen duten faktoreetako bi. “Uste dut gakoa orain ikasleen profil horretara egokitu gaitezkeela, lehen posible ez zen zerbait”, dio kontseilariordeak. Aspalditik jada martxan jarri zituzten langileei egokitutako ikastaroak, baina datorren urtetik aurrera urrats bat gehiago egiten ari dira eta profesionalentzako ziurtagiri berria jarriko dute martxan, eta horri esker, “langileek eta baita langabetuek ere ziklo malguagoetara sarbide izango dute, zeinetan eurak izango dira zein zati aztertzea interesatzen zaien erabakiko dutenak”. Hau da, 2.000 orduko ikastaroak zati txikiagotan banatuko dituzte, 15 edo 20 ordukoak izan daitezkeenak eta amaitutakoan ziurtagiri propioa ere izango dutenak. “Jakina, ahalegin hori, neurri batean, dagoeneko lana duten eta titulua lortzeko interesa duten ikasle horientzat pentsatuta dago”, nabarmentzen du Arévalok.
Duela zenbait urte, euskal lanbide heziketako geletan eskarmentu handiagoa zuten ikasleak zeuden, “baina, batez ere, langile talde bat ikastaro zehatz bat egitera bidaltzen gintuzten enpresen kasuak ziren”, gogoratzen du Arévalok, zeinak argitzen duenez, “orain argi dago ikasle hauek lanbide heziketa dualera etortzen direla titulua lortzeko. “Heziagoa izateko eta etorkizuneko erretiroaren aurrean estresa saihesteko egiten dute”.
“Hezkuntza sare honen etorkizuna pertsonek prestakuntzan jarraitu beharraren araberakoa izango da, teknologia oso azkar aldatzen ari delako”, dio kontseilariordeak. Lanbide Heziketa Duala da erantzun nagusietako bat “lehenago etengabeko ikaskuntzari eta etengabeko prestakuntzari buruz esandakoari”, azpimarratzen du Arévalok, eta “40 urtetik aurrera ikasten hasteak alferkeria ematea normala da; baina orain gauza berriak ikasten ditugu egunero, sakelako telefonoekin, ordenagailuekin...”.
Giza aldetik, adin horretako ikasleak klasean egotea ere “interesgarria” da. Zentzu horretan, Arévalok baieztatzen du “ikasgelako giroa aberasten dutela, dudarik gabe. Hasieran oso harrigarria da 50 urteko gizon bat klasean ikustea, baina gero oso ondo integratzen dira eta taldeari lasaitasun handia ematen diote. “Esperientzia eta heldutasuna duten pertsonak dira, bizitzan formazio garrantzitsua dutenak eta normalean gainontzeko lankideekin oso ondo moldatzen direnak”.
Hezkuntza Dualarekin, Arévalok azaldu duenez, “ikasleek praktiketan erakusten dute zer dakiten eta zer egin dezaketen. “Enpresari ez zaio axola ikasle batek 51 urte baditu, xarma egiten duela erakusten badu”. Gobernu zentralaren Errege Dekretuak eskatzen duen eraldaketaren barruan, datorren urtetik aurrera LH guztia bikoitza izango da eta Euskadin 20.000 enpresen kolaborazioa lortzea espero da klase praktikoetarako.
Lanbide Heziketa Dual Intentsiboak ikaskuntza-prozesuak konbinatzen ditu enpresa eta ikastetxeetan, batzuen eta besteen arteko lankidetzaren bitartez.
Ikasleek enpresan egingo duten formakuntzak lotura estua izan behar du heziketa-zikloko lanbide-profilarekin eta programatutako espezializazioekin. Horrenbestez, enpresan egindako lan horiek, produkzio-emaitza ez ezik, ikaskuntza bera ahalbidetu behar dute, bai eta, azken finean, lanari dagozkion gaitasunak, espezializazioari dagozkionak, eta enplegagarritasuna hobetzeko bestelako zeharkako gaitasun erabilgarri batzuk eskuratu ahal izatea ere.
LH Dual Intentsiboaren helburuak: Lanbide Heziketa Dual Intentsiboaren helburua Lanbide Heziketako titulu bat lortzeko aukera ematea da, ikastetxeen eta enpresen artean lankidetzan garatzen den ikaskuntza-prozesu baten bitartez.
LH Dual Intentsiboak gazteak lan-merkatuan sartzeko bidea erraztea bilatzen du, horretarako kalitateko enpleguak sustatuz. Produktu eta ekoizpen prozesuaren ordez langilearen kualifikazioa eta gaitasunari lehentasuna ematen die.