F. JAVIER SÁNCHEZ MARCOS
Arteak eskuraezina, elitista edo nahasia irudi dezakeen mundu batean, oztopo guztiak hausten dituen lan bat sortzen da: Maldita pintura: 1001 IDEAS PARA AMARLA Y ENTENDARLA, Jesus Mari Lazkano pintore eta irakasle bilbotarrarena. Liburu hau eskuliburu tekniko soil bat edo arte konbentzionalaren historia bat baino askoz gehiago da. Emoziotik, esperientzia pertsonaletik eta jakin-min zintzotik pintura berraurkitzeko gonbidapen grinatsua da, beharrezkoak ez diren aurreiritziak eta konplexutasunak kenduta.
Jesus Mari Lazkano ez da soilik bolizko dorre akademiko batean sartuta dagoen artearen teoriko bat. Lehenik eta behin, margolari aktiboa eta Bilbon egoitza duen irakasle sutsua da, lau aldetatik arte garaikidea arnasten duen hiria. Sortzaile eta hezitzaile izateak ikuspegi paregabea ematen dio: artistaren estudioaren intimitatea eta prestakuntza espezializaturik gabe artera hurbiltzen direnen zalantzak eta frustrazioak ezagutzen ditu.
Bizi-esperientzia horrek liburuko orrialde bakoitza estaltzen du, eta benetakotasuna eta hurbiltasuna ematen dizkio, arteari buruzko beste argitalpen batzuetan aurkitzeko zailak direnak.
Irudiek etengabe pantaila eta sare sozialetatik bonbardatzen gaituzten garai honetan, paradoxikoki, pertsona asko arte piktoriko tradizionaletik deskonektatuta sentitzen dira. Zergatik? Izan ere, pintura adituentzat bakarrik dela, ezagutza tekniko konplexuak behar dituela edo elite kultural batentzat dela uste da.
Lazkanok banan-banan desmuntatzen ditu mito horiek, 1001 gako, pasadizo eta gogoeta eskainiz, artelan bat ikusteko esperientzia zerbait intimo, zirraragarri eta sakonki gizatiar bihurtzen dutenak.
Maldita pintura publiko orokorraren eta margolaritzaren unibertsoaren arteko zubi aparta da. Ez da irakurleak arte-kritikari edo historialari espezializatu bihurtu nahi dituen liburua. Helburua askoz ere anbiziotsuagoa eta demokratikoagoa da: jakin-mina, gozamen kulturala eta lotura emozionala sustatzea pintura lan klasikoekin edo garaikideekin, figuratiboekin edo abstraktuekin, ospetsuekin edo ezezagunekin.
Liburuak konposizioko eta koloretako oinarrizko tekniketatik hasi eta arteak gizartean duen zereginari buruzko hausnarketa sakonak jorratzen ditu, baita artista ospetsu eta ezezagunei buruzko pasadizo liluragarriak ere. 1001 gakoetako bakoitza leiho txiki bat bezalakoa da, mundu piktorikoaren alderdi desberdin baterantz irekitzen dena: batzuk argigarriak dira, beste batzuk harrigarriak, asko dibertigarriak, eta guztiak oso argiztatzaileak.
Une historiko liluragarri batean bizi gara ikusizko artearentzat. Plataforma digitalen biderketak, tresna sortzaileen demokratizazioak eta estilo eta mugimenduen dibertsifikazioak erabat eraldatu dute gaur egungo panorama artistikoa. Saturazio bisual eta aniztasun estilistikoaren testuinguru honetan, Maldita pinturak begirada freskoa, lasaia eta oso beharrezkoa eskaintzen du.
Lazkanok ez ditu arte-forma berriak ukatzen, eta ez du nostalgikoki defendatzen iragan idealizatu bat. Aitzitik, bere proposamena integratzailea eta eskuzabala da: pintura tradizionala berraurkitzera gonbidatzen du, adierazpen garaikideekiko jakin-mina alde batera utzi gabe, teknika baloratzera intuizioari muzin egin gabe, historia errespetatzera berrikuntzari uko egin gabe.
Jarrera orekatu eta ez dogmatiko horrek egiten du, hain zuzen ere, liburua gaur egungo arte piktorikoaren unibertso konplexua nabigatzeko hain tresna baliotsua.
Maldita arteari buruzko beste liburu batzuetatik bereizten duena informatzearekin konformatzen ez dela da. Bere anbizioa askoz haratago doa: irakurlearen begirada inspiratu, eraldatu eta askatu nahi du. Orrialde bakoitza beste begi batzuekin begiratzeko deia da, obrekin eta horien sortzaileekin konektatzeko deia, ikuspegi berritu, zentzugabe eta benetakotik.
Pintura ez da konpondu beharreko enigma bat, baizik eta bizi beharreko esperientzia bat. Ez duzu deszifratu behar, sentitu egin behar duzu.
Filosofia horrek bustitzen du Lazkanoren obra osoa. Liburuaren helburua ez da artearen historian adituak sortzea, ezta kritikari espezializatuak prestatzea ere. Haren helburua askoz ere gizatiarragoa eta unibertsalagoa da: guztiok barruan daramagun sentsibilitate artistikoa piztea, giza edertasunaren, adierazpenaren eta sormenaren aurrean hunkitzeko berezko gaitasun hori.
Azken batean, Maldita pintura: 1001 maitatzeko eta ulertzeko, arteari buruzko liburu bat baino askoz gehiago da. Pinturarekiko maitasunaren adierazpena da, elitismo kulturalaren aurkako adierazpena, gozamen estetikorako gida praktikoa eta, batez ere, beldurrik, konplexurik eta oztopo artifizialik gabe arte piktorikoaren aberastasunean eta aniztasunean murgiltzeko gonbidapen eskuzabala.
Jesus Mari Lazkanok aparteko zerbait lortu du: aspertu gabe hezten duen liburu bat idaztea, teknizismoetan galdu gabe sakontzen duena, tradizioa errespetatzen duena berrikuntzari uko egin gabe, eta, batez ere, lerro bakoitzean pinturarekiko duen grina kutsatzen duena. Margolari aktibo eta irakasle dedikatu gisa izan duen esperientzia bihotzari zein gogoari hitz egiten dion obra da, informatzen duen bezainbeste hunkitzen duena, irakasten duen bezainbeste inspiratzen duena.
Inoiz arte piktorikoarekiko jakin-mina sentitu baduzu, baina itxurazko konplexutasunagatik kikilduta sentitu bazara, liburu hau zuretzat da. Pintura maite baduzu, baina zure ulermena sakondu eta zure ikuspegia zabaldu nahi baduzu, liburu hau zuretzat ere bada. Eta hezkuntzan edo kultura-bitartekaritzan lan egiten baduzu, liburu hau ezinbesteko aliatua izango da artea entzule berriei hurbiltzeko lanean.